Bij de term ‘oninbare vordering’ denk je misschien aan een factuur die nooit meer betaald gaat worden. Toch is dat niet helemaal waar. Een factuur die maar niet betaald wordt en daardoor oninbaar lijkt, kan na enkele maanden of jaren toch nog inbaar worden. In deze tekst vind je antwoord op alle vragen over zo’n oninbare vordering. Vervolgens krijg je elf tips om een oninbare vordering te voorkomen.
Een oninbare vordering is een vordering die op dit moment niet betaald gaat worden. Het is een nog niet betaalde factuur van de levering van een product of dienst. Er kunnen verschillende redenen zijn voor het niet betalen van de factuur. Je klant kan bijvoorbeeld financiële problemen hebben of er kan onenigheid zijn over het geleverde product of de geleverde dienst. Dit betekent echter niet dat de vordering voor altijd oninbaar blijft! Een gerechtsdeurwaarder kan vaak alsnog een vordering incasseren. Zelfs wanneer de vordering meer dan een jaar oud is. De vordering gaat dan van oninbaar naar inbaar. Het verschil tussen wat de Belastingdienst oninbaar vindt en wat een gerechtsdeurwaarder als oninbaar beschouwt, is groot. Een gerechtsdeurwaarder kan namelijk wel vijf jaar of langer bezig zijn met het incasseren van een vordering. De Belastingdienst beschouwt een vordering daarentegen al na één jaar als oninbaar.
Je kunt de btw die je al hebt moeten afdragen weer terugkrijgen van de Belastingdienst. De Belastingdienst hanteert als regel dat een vordering minimaal een jaar oud moet zijn na de uiterste betaaldatum. Hanteer je een factuurstelsel waarbij je facturen inclusief btw verstuurt? Dan draag je vlak nadat je gefactureerd hebt de btw af aan de Belastingdienst. Betaalt de klant niet, dan kun je de reeds afgedragen btw later dus terugvragen. Wel verwacht de Belastingdienst van ondernemers dat ze inspanningen verrichten om oninbare vorderingen alsnog te incasseren. Het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder kan hieraan bijdragen. Bovendien kun je hiermee aantonen dat je alles hebt gedaan om de vordering te incasseren.
Als ondernemer is het belangrijk dat je een goede facturatieprocedure hebt. Leg ook de afspraken die je met je klant maakt vast in een overeenkomst. Dit voorkomt onduidelijkheden en discussies achteraf. Zorg ervoor dat je volgens de overeenkomst levert. Als er geen reclamaties of klachten zijn, kun je factureren. Bij onenigheid over het geleverde product of de geleverde dienst kan overleg plaatsvinden. Als het nodig is, kan een betalingsregeling worden afgesproken. Dit kan helpen om tot een oplossing te komen zonder dat er verdere stappen nodig zijn. Blijft de factuur, ook na het nemen van verdere stappen, onbetaald? Dan is een gerechtelijke procedure nodig. Word je door de rechter in het gelijk gesteld, dan mag een gerechtsdeurwaarder betaling bij de klant afdwingen. Dit kan bijvoorbeeld door beslag te leggen op waardevolle spullen, de bankrekening of inkomsten van de klant. Vaak kan een gerechtsdeurwaarder de vordering op die manier binnen een aantal jaren incasseren.
Een oninbare vordering is pas echt oninbaar als vaststaat dat deze nooit meer betaald gaat worden. Dit kan bijvoorbeeld als de klant overlijdt, failliet gaat of permanent naar het buitenland vertrekt. De meeste andere vorderingen worden uiteindelijk wel geïnd. Let er wel op dat als je al btw hebt teruggevraagd, je deze btw alsnog moet betalen wanneer je later toch het geld ontvangt. Als veel van je klanten niet betalen en je dus veel oninbare vorderingen hebt, kan dit problemen opleveren voor je bedrijf. De Belastingdienst kan dan bijvoorbeeld denken dat je fraudeert. Ook daarom is het belangrijk om maatregelen te nemen om dit te voorkomen.
Het is belangrijk om van tevoren duidelijke afspraken te maken over wat er precies geleverd wordt, de kwaliteit en wanneer je klant betaalt. Hieronder staan elf tips om te voorkomen dat je met oninbare vorderingen te maken krijgt. Door deze tips op te volgen, kun je ervoor zorgen dat je facturen op tijd betaald worden.