Herroepingsrecht: zo zit het met bedenktijd en het retourrecht
06-01-2021 Door Jurgen Zuurman Geen categorie

Herroepingsrecht: zo zit het met bedenktijd en het retourrecht

De wettelijke bedenktijd voor consumenten bij online aankopen

De wettelijke bedenktijd of het herroepingsrecht is er alleen voor consumenten die bijvoorbeeld online hun aankoop hebben gedaan. Voor online aankopen geldt geen minimum aankoopbedrag om u te kunnen beroepen op het herroepingsrecht.

Voor aankopen gedaan op straat, aan huis of bij bijvoorbeeld dagtochten, geldt een minimale aanschafwaarde van € 50,- om u te kunnen beroepen op het herroepingsrecht. Dagverse en op maat gemaakte dan wel hygiëne producten, tickets, (kras)loten of bijvoorbeeld pakketreizen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. In deze gevallen kunt u zich dus niet beroepen op het herroepingsrecht.

Voor zakelijke aankopen, dus aankopen gedaan door ondernemers, geldt eveneens géén herroepingsrecht of wettelijke bedenktijd. Zij hebben zodoende geen wettelijke mogelijkheid om zonder opgave van redenen hun aankoop binnen 14 dagen terug te sturen en hun volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug te krijgen.

Herroepingsrecht

Het herroepingsrecht, ook wel wettelijke bedenktijd genoemd, is er alleen voor consumenten die niet in een reguliere winkel (of op de wekelijkse markt) een product hebben gekocht van € 50,- of hoger. U kunt denken aan telefonische verkoop. De verkoop tijdens “snoepreisjes” op de Rijn, in een zaaltje van een hotel, op straat, of tijdens een “speciaal georganiseerd” event, vallen voor consumenten eveneens allemaal onder het herroepingsrecht. Consumenten kunnen zodoende hun aankoop ongedaan maken en hun geld terug claimen, als het aankoopbedrag maar hoger was dan € 50,- inclusief btw.

Wanneer u als consument bijvoorbeeld via telefonische verkoop een abonnement op het maandelijks reinigen van uw vuilcontainer heeft afgesloten, dan gaat de 14 dagen termijn om u te kunnen beroepen op het herroepingsrecht in vanaf de dag na uw (mondelinge) akkoord. Dus niet wanneer uw vuilcontainer zijn eerste schoonmaakbeurt krijgt.

Consumenten mogen zich tot 14 dagen ná ontvangst (dus niet vanaf de datum van aankoop) van hun online gekocht product, bijvoorbeeld een fiets, beroepen op het “herroepingsrecht” en de koopovereenkomst ontbinden.

De startdatum van het herroepingsrecht gaat in op de dag nadat de consument het (laatst bezorgde) product van zijn online bestelling daadwerkelijk heeft ontvangen en heeft kunnen vasthouden en zien. Het gaat dus niet om de datum van aankoop, maar echt om de datum van ontvangst. Dit is een veelgemaakte vergissing!

Om zich succesvol te kunnen beroepen op het herroepingsrecht, dient de verkoper wel tijdig en correct geïnformeerd te worden over uw ontbinding van de aankoop.

Het is verstandig om dit via een e-mail te doen. Klik hier voor een voorbeeld tekst die u kunt versturen naar de webshop.

De consument heeft dan het recht op volledige teruggave van zijn aankoopbedrag inclusief bezorgkosten. Voorwaarde is wel dat de consument de verkoper tijdig én correct informeert over de ontbinding van zijn aankoop én het ontvangen product tijdig terugstuurt. Alleen dan heeft de consument ook het recht om de reguliere bezorgkosten voor 100% terug te krijgen. Wanneer de consument bij zijn aankoop een mogelijkheid heeft aangevinkt van “same day delivery” of avondbezorging, waar extra voor betaald is, dan is de verkoper alleen verplicht om de reguliere bezorgkosten terug te betalen. Zo werkt het herroepingsrecht.

Uitzonderingen zijn er genoeg!

Uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn er volop. Denk aan alle dagverse producten zoals groente, fruit of bloemen. Op dit soort producten kan geen beroep worden gedaan om ze binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen terug te sturen. Ook hygiëne producten zoals een tandenborstel, scheerapparaat en erotische “speeltjes” vallen niet onder het herroepingsrecht. CD’s, DVD’s en games zijn vaak verzegeld in een speciale doorschijnende verpakking. Wordt de zegel verbroken, dan vervalt het recht op het retourrecht. Denk ook aan op maat gemaakte producten, zoals afdrukken op canvas van uw hond, persoonlijke foto’s of een op maat gemaakt maatpak. Hiervoor geldt geen mogelijkheid om u te beroepen op het herroepingsrecht, omdat deze producten niet meer op een reguliere manier doorverkocht kunnen worden, ze zijn immers op maat gemaakt. Ook wanneer u online een dure “designbril” koopt en u laat u “verleiden” om gratis aan de binnenkant van uw nieuwe bril uw naam te laten graveren, wordt daardoor het beroep op het herroepingsrecht onmogelijk en zit u vast aan uw aankoop.

Tupperware party’s of wijnproeverijen bij vrienden thuis

U kent ze wel, de Tupperwareparty’s of wijnproeverijen bij vrienden thuis. U wordt verleid om een aankoop te doen. Eenmaal thuis denkt u, wat moet ik toch eigenlijk met mijn aankoop? Of u ontdekt op internet dat uw aankoop veel goedkoper wordt aangeboden. U mag zonder problemen uw aankoop ongedaan maken, als uw aankoop maar hoger was dan € 50,-.

U heeft het recht om binnen 14 dagen uw aankoop ongedaan te maken door u te beroepen op het herroepingsrecht. Het “geschenk” dat u bij uw aankoop “gratis” heeft ontvangen, dient dan eveneens terug gestuurd te worden naar de verkoper. Dus heeft u een speciale flessenopener gekregen bij de aankoop van uw wijn waarbij het bedrag van de totale aankoop hoger was dan € 50,-? Dan mag u uw aankoop terugsturen naar de verkoper. De kosten van het terugsturen, dient u in principe zelf te betalen. Was uw aankoop lager dan € 50,-? Dan kan er geen beroep gedaan worden op het herroepingsrecht en heeft u geen wettelijk recht op terugbetaling van uw aankoop.

Hoe beroep je je op het herroepingsrecht?

Via een schriftelijke of mondelinge verklaring kan een beroep worden gedaan op het herroepingsrecht. Het is verstandig om dit via een e-mail te doen. Klik hier voor een voorbeeld tekst die u kunt versturen naar de webshop.

Een mogelijk eenvoudigere manier is de retourinstructies opvolgen die meestal bij de bezorging worden verstrekt. Vaak hoeft de consument het artikel alleen maar in de oorspronkelijke verpakking met het vooraf ingevulde retourlabel naar het postkantoor te brengen en betaalt de verkoper de verzendkosten.

Dit is echter geen wettelijke regel. Wettelijk gezien betaalt degene die de aankoop terugstuurt de verzendkosten. Het is dus alleen maar prettig als de webshop de kosten van het terugsturen voor haar rekening neemt. U kunt dus geen (wettelijk) beroep doen op het kosteloos terugsturen van uw aankoop, als u zich beroept op het herroepingsrecht.

LET OP, dit is dus alleen mogelijk voor consumenten die (meestal online) een product of dienst kopen via een webshop. Aankopen van particulieren door particuliere aanbieders, zoals de meeste aankopen via Marktplaats, Ebay en Vinted kunnen zich niet beroepen op het herroepingsrecht.

Wanneer een ondernemer via Marktplaats, Ebay of Vinted iets verkoopt aan een consument, dan kan deze consument zich wel met succes beroepen op het herroepingsrecht. Ook voor de aankoop van tweedehands producten geldt het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht maakt namelijk geen onderscheid tussen nieuwe of tweedehands producten.

Wettelijke bedenktijd & retourrecht

De wettelijke bedenktijd en het retourrecht zijn aan elkaar verwant en vullen elkaar aan. De wettelijke bedenktijd (en daarmee het recht de aankoop te retourneren) is 14 dagen na ontvangst/levering van het gekochte product. Bestaat de levering uit meerdere pakketten, dan gaat de wettelijke bedenktijd pas in, één dag na ontvangst van het laatst geleverde pakket.

Praktijkvoorbeeld wettelijke bedenktijd & retourrecht

U koopt online in een webshop (in één aankoop) drie dozen wijn. Deze drie dozen wijn bestaan uit respectievelijk een doos witte wijn, rosé en rode wijn. Toevalligerwijs worden op 1, 2 en 3 februari de afzonderlijke dozen wijn geleverd. Vanaf 4 februari gaan de 14 dagen bedenktijd lopen en eindigt derhalve voor iedere doos wijn op 19 februari om 00:00 uur. Daarbij maakt het dus niet uit dat er op één en 2 februari al dozen wijn zijn geleverd.

Vóór 19 februari moet schriftelijk (of per e-mail) een beroep zijn gedaan op de wettelijke bedenktijd. Alleen dan heeft u (opnieuw) nog 14 dagen het wettelijke recht om de aankoop te retourneren. De wijn die u terug wil sturen en dus niet wil kopen, moet zodoende vóór 5 maart (als het geen schrikkeljaar is) worden teruggestuurd naar de webshop.

Wordt pas op 5 maart (geen schrikkeljaar, anders 4 maart) één of meerdere flessen/dozen wijn teruggestuurd, dan hoeft de webwinkel deze retournering niet terug te betalen omdat er geen wettelijke basis is voor restitutie van het aankoopbedrag. De wettelijke bedenktijd is namelijk verlopen in dit voorbeeld op 19 februari en daarna diende binnen 14 dagen de wijn terug gestuurd te zijn naar de webshop.

Wordt (een deel van) de aankoop uiterlijk op 4 maart terug gestuurd (en is uiterlijk op 18 februari een beroep gedaan op de wettelijke bedenktijd), dan kan er zodoende met succes wél een beroep gedaan worden op de wettelijke bedenktijd en het retourrecht. Er hoeft zelfs geen reden opgegeven te worden. De verkoper is dan verplicht het aankoopbedrag en de eventuele bezorgkosten terug te betalen. Daarbij maakt het niet uit dat de webshop de zending pas na 5 maart ontvangt. Ook al ontvangt de webwinkel de teruggestuurde doos wijn pas na één week, toch is de webwinkel verplicht de aankoop terug te betalen. Bepalend is de datum waarop een beroep is gedaan op de wettelijke bedenktijd én de datum waarop de wijn is teruggestuurd naar de webshop. Bewaar dus goed uw verzendbewijs waarop de datum van het terugsturen staat én uw verstuurde e-mail waarin u zich beroept op het herroepingsrecht.

Zou de wijn bij de slijter zijn gekocht in een fysieke winkel of op de markt, dan geldt er geen wettelijke bedenktijd of retourrecht en hoeft de slijter de wijn niet terug te nemen of het aankoopbedrag terug te betalen.

Doet de verkoper moeilijk over terugbetaling?

Doet de (online) verkoper moeilijk over het terug betalen van uw aankoopbedrag? Wil de verkoper (dus geen reguliere winkel) alleen maar een voucher aanbieden? Daar hoeft u geen genoegen mee te nemen! De Voordeligste Deurwaarder helpt u graag uw geld terug te krijgen.

Het is belangrijk dat u de webshop nog éénmaal correct in de gelegenheid stelt om uw aankoopbedrag inclusief de door u betaalde bezorgkosten aan u terug te betalen. Daarvoor kunt u deze brief gebruiken en (aangetekend) per post of e-mail versturen.

De verkoper heeft wettelijk gezien 14 dagen de tijd (na ontvangst van het door u geretourneerde product) om uw aankoopbedrag volledig terug te betalen. Wanneer deze termijn is verstreken kunt u de webshop in gebreke stellen door middel van deze brief.

Volgt er geen terugbetaling van uw aankoopbedrag binnen 14 dagen na het versturen van uw ingebrekestellingsbrief? Of worden er alleen maar loze toezeggingen gedaan? Dan kunt u succesvol een gerechtelijke procedure opstarten tegen de webshop om uw geld terug te krijgen. Wij helpen u daar graag bij.

U kunt hier lezen hoe u zelf succesvol een gerechtelijke procedure kunt opstarten en hier hoe u eenvoudig zelf een goede dagvaarding kan schrijven, om uw geld terug te vorderen.

Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van uw aankoop of het uitblijven van de terugbetaling van uw aankoopbedrag? Gerechtsdeurwaarder Jurgen Zuurman helpt u graag met het terugkrijgen van het geld waar ú recht op heeft. U kunt ons mailen via juridisc[email protected] of bellen naar telefoonnummer 073 203 22 22.

Gerelateerde artikelen aan herroepingsrecht

Meest gestelde vragen

  • Hoe ziet een incassoprocedure eruit?
  • Kan ik jullie inschakelen op basis van no cure no pay?
  • Wanneer kan ik een deurwaarder inschakelen?
  • Wat doet een deurwaarder?
  • Wat is een (on)betwiste vordering?
  • Wat zijn de kosten van een deurwaarder?
  • Welke bevoegdheden heeft een deurwaarder?
Lees meer FAQ's
Wij scoren gemiddeld een 9,4 op basis van 27 recensies