Schuldeisersverzuim is dat niet de schuldenaar, maar de schuldeiser (de opdrachtgever) voorkomt (of weigert) dat de door hem gevraagde prestatie, of het door hem bestelde product, niet of niet op tijd geleverd kan worden. Het is zodoende de opdrachtgever die bewust zijn deel van de afspraak niet nakomt, terwijl de leverancier zijn deel van de afspraak wel (zoals het is overeengekomen) wil nakomen. Normaal gesproken komt de schuldenaar zijn (financiële) verplichtingen niet na, maar er zijn ook situaties denkbaar dat de opdrachtgever, de schuldeiser, dan wel de verkoper, zijn verplichting tot afname niet nakomt.
Er zijn talloze praktijkvoorbeelden te noemen waar de opdrachtgever zich schuldig heeft gemaakt aan schuldeisersverzuim. Hieronder worden vier herkenbare situaties beschreven. De opdrachtgever, dan wel de verkoper, dient zijn gemaakte afspraak na te komen en kan de opdrachtnemer niet kwalijk nemen dat hij niet kan leveren of nakomen, omdat de opdrachtgever dit onmogelijk maakt, of weigert.
De wet kent geen verplichting voor de schuldeiser om mee te werken aan de door hem gevraagde prestatie. Met andere woorden, de bakker, de koper van het huis, de schepijsfabrikant en aannemer, kunnen hun opdrachtgever niet verplichten tot medewerking of afname van hun product of dienst.
Schuldeisersverzuim levert voor de leverancier overmacht op om zijn verplichting na te komen. De leverancier in bovengenoemd voorbeeld, de bakker, schepijsfabrikant en aannemer, kunnen een eventuele vordering van het bruidspaar, de restaurantketen en de vrouw, tot nakoming, of schadevergoeding eenvoudig weerleggen en afwenden.
De bakker, koper van het huis, de schepijsfabrikant en aannemer kunnen niet in verzuim zijn zolang er sprake is van schuldeisersverzuim. Met andere woorden; zolang hun opdrachtgever zijn of haar medewerking weigert, en nakoming onmogelijk maakt, kan geen beroep worden gedaan dat zij in verzuim verkeren, waardoor de overeenkomst ontbonden kan worden.
Sterker nog, wanneer door de acties van hun opdrachtgever schade ontstaat of hierdoor extra kosten gemaakt moeten worden door de bakker, schepijsfabrikant of aannemer, dan dient hun opdrachtgever deze extra kosten ook te vergoeden.
Stel dat de bruid in bovenstaand voorbeeld een week later inziet dat zij door haar zenuwen een verschrikkelijke vergissing heeft gemaakt. De bruid wil alsnog trouwen met haar verloofde (en hij wil dat ook nog steeds dolgraag). Het bruidspaar wil alsnog hun bruiloft groots vieren met hun vrienden en familie, alleen dan wel precies twee maanden na de oorspronkelijke trouwdatum. Het bruidspaar benadert opnieuw dezelfde banketbakker.
De banketbakker geeft aan dat hij eerst zijn oorspronkelijke rekening betaald wil krijgen, voordat hij een nieuwe bruidstaart voor het bruidspaar gaat maken. De bakker kan niet door het bruidspaar verplicht worden om “gratis” een nieuwe bruidstaart te maken. Het bruidspaar zal eerst de oorspronkelijke factuur van de eerste bruidstaart moeten betalen, voordat de bakker gevraagd kan worden om een nieuwe bruidstaart voor hen te maken.
De bakker doet er verstandig aan om deze keer vooruitbetaling te vragen, om te voorkomen dat hij opnieuw achter zijn geld aan moet. Het schuldeisersverzuim eindigt zodoende nadat de oorspronkelijke opdrachtgever zijn verplichting tot nakoming nakomt. In de praktijk zal dat meestal zijn, het betalen van de factuur of medewerking verlenen aan de verkoop van je huis. Wanneer de restaurantketen aangeeft het schepijs weer in ontvangst te willen nemen en de achterstallige facturen betaalt, eindigt het schuldeisersverzuim ook voor hen. De vrouw in eerder genoemd voorbeeld die haar dakkapel alsnog graag geplaatst wil hebben, zal de aannemer moeten laten weten dat zij bereid is de extra manuren en opslagkosten van de dakkapel te betalen, waardoor haar schuldeisersverzuim komt te vervallen. De aannemer kan er dan voor kiezen om de dakkapel na ontvangst van deze betalingen alsnog te gaan plaatsen.
Gerechtsdeurwaarder Jurgen Zuurman komt in zijn praktijk veelvuldig in aanraking met schuldeisersverzuim. De leverancier geeft dan te kennen dat hij zijn deel van de overeengekomen prestatie correct, volgens afspraak en binnen de overeengekomen tijd heeft geleverd. De onbetaald gebleven factuur wil de leverancier graag geïncasseerd hebben, omdat het niet zijn schuld is dat er niet geleverd kon worden. Gerechtsdeurwaarder Jurgen Zuurman kan leveranciers die hiermee te maken krijgen helpen alsnog hun factuur betaald te krijgen.
Wilt u meer weten over schuldeisersverzuim? Neem dan telefonisch via 073 203 22 22 of via de e-mail info@devoordeligstedeurwaarder.nl contact op met gerechtsdeurwaarder Jurgen Zuurman. Hij helpt u graag als u te maken krijgt met schuldeisersverzuim.